Wednesday, July 10, 2019

Operasi Tangki air bocor

Semalam tengah tidur best jer ditemani hujan dengan penuh irama...tap tup tip tap..... Namun apabila tepat jam 4.30 pagi time nak bangun sahur alangkah terkejut tahap gaban yang ku sangkakan hujan rupanya tangku rumah ke bocor.... so dengan pantasnya aku turun tutup meter air then mula cari kain lap...memandangkan yg paling dekat skali dgn aku masa tu ialah tuala mandi aku...so aku ambik terus je letak bawah titisan air dah macam rumah dalam citer bersamamu la pulak....

so setle je aktiviti lap ala kadar tu aku pun terus siasat atas siling... bayangkan pkul 5 pg panjat tangga naik dalam siling siasat maka ternampak macam titisan dari tangki bahagian connecting air kluar ke Bilik air master.... so memandangkan air dah tak melimpah aku pun lap air yg masih bertakung di atas siling rumah.... so turun daripada siling aku pun start sahur.....

Selesai sahur...tunggu azan subuh.... solat dulu seround....then sambung tido kat bawah teman anak pompuan 4 tahun yg sibuk bangun skali time sahur..... memandangkan keletihan tahap gaban...sedar2 pukul 9.... bukan aku je bercuti...anak aku pun tak pergi taska die...

so petang tu aku pun bawa sepana panjang siling skali lagi dgn tujuan ketatkan bahagian yg kluar air...then turun buka paip meter.....so selesai misi tersebut...

Masuk waktu berbuka daerah kuala terengganu dah kawasan yg sama waktu dgnnya aku blasah makan kurma dulu then follow dgn nasi.... makan dlm 30 jam tiba terdengar la pulak air titik...so aku trus berhenti walaupun still makan lagi....tutup stopcock.... ambik tangga and panjat siling lagi.... dan CSI skali lagi....rupa2 ternampak air kluar melalui smbungan air masuk.... so aku tak puas hati...buka penutuo tangki...tengok2 pelampun dalam tangki sudah patah...so air yg masuk terus kluar....lubang air flow pun sama aras... so sambil buang air lebihan....air yang pun leaking juga....